کمای فرهنگی-هویتی در جامعه بختیاری
 

همبستگی طایفه بساک - رضا بهمنی
گفتمان ، فرهنگ و آداب و رسوم، اجتماعی ، تاریخی ، خبری ، سرگرمی ، هنری ، تبلیغاتی و.......

در باره ما
 

رضا بهمنی متولدشهر الیگودرز - ساکن دزفول تماس 09166418320و 09396418320 ==================== برای بودن ، گاهی لازم است که نباشی ! شاید نبودنت ، بودنت را به خاطر آورد ...... اما دور نباش ........ دوری همیشه دلتنگی نمی آورد ...... فراموشی همین نزدیکی هاست ........ ==================== تاریخ گویای دردها ‘ شادیها ‘ حماسه ها ‘ ستیزها ‘ جستارها ‘ پیروزیها و شکستها و در کل زبان گویای دورانها و قضاوت کننده درباره اعصار و ادوار است و تاریخ که سینه از خماخم ایام پیر کرده همیشه در دل سخنها دارد که سخن تاریخ از بختیاریهای سربلند ‘ سخن شیرینی است. ==================== من وقتی به اجداد و نیاکانم و حرکتهای مثبت و تاریخی آنان می اندیشم به خود می بالم ‘ چرا؟ که آنها در طریق ضد استعماری گام برمیداشته و شدیدا بیگانه پرستی را رد نموده و مخالف این حرکت بوده اند . قوم پرافتخاری که هیچوقت به دنبال قوم گرائی نبوده اند و همیشه و همیشه با دلی صاف و ساده در خدمت وطن بوده اند . بسیار سربلندم که خون آن آزادگان همیشه سربلند را در شریانها و رگهایم دارم که اگر داعیه ایلخانی و ایلبیگی داشته اند ‘ این خواست و ادعا و حرکت با حفظ شرف خود ‘ خانواده و ایلشان عجین بوده و هرگز شرف و انسانیت خود را فدای مقام و مال و حکومت ننموده اند. ==================== از خداوند متعال خواستارم تا همه آنانکه از تبار بختیاری هستند بدون از جاجستگی و بی عشق به مقام و ثروت بدانند نسلشان چیست و ریشه و ملیت خود را به فراموشی نسپرند (که دوست به صافی دل نگرد و دشمن به تیرگی دل) . ==================== طایفه بساک ==================== بختیاریها به دو ایل بزرگ چهار لنگ و هفت لنگ تقسیم می شوند . هر ایل خود به طایفه های مختلفی تقسیم میشود . از طایفه های هفت لنگ میتوان دورکی ، بابادی ، دینارانی و ... را نام برد . چهارلنگ شامل ممیوند - محمود صالح(مم صالح) - موگوئی - کینورسی - زلقی و ... می باشد . بساک بزرگترین طایفه ممیوند (میوند) بوده بیشتر در محدوده شهرستان الیگودرز تا ازنا پراکنده اند. ولی امروزه در سایر استانها نیز مسکن گزیده اند . .کلانتری این طایفه در زمانهای قبل از انقلاب بعهده علی آقاخان ضرغامی و بهرام خان ضرغامی بوده است که هر دو برادر بوده اند . بهرام خان ، پدر غلامرضا خان ضرغامی بوده و غلامرضا خان دو فرزند بنامهای علی آقا خان و بهرام خان ضرغامی داشته که بهرام خان ضرغامی ریاست طایفه را بعهده داشته است . ==================== طایفه بساک به دو تیره تقسیم می شود 1.بزی 2.بساک که براساس همین شنیده ها به تیره بزی به خاطر وجود سه شخص بزرگ بنام صادق صلاتین و بهمن گرگین وضرغام بوده است. ==================== این وبلاگ بدور از هرگونه خود مطرح کردن ‘ بدور از هرگونه سیاسی بازی بدور از هرگونه تعصبات بیجا و رفتارهای کورکورانه پایگاهی خواهد بود برای گفتمان طایفه بساک و سایر اقوام . محلی برای همدلی و همزبونی های بیشتر و در واقع وحدت و انسجام و همبستگی و هم اندیشی طایفه . ==================== برای ارتقا’ فرهنگ ‘ برای پیشرفت و هرچه بهم نزدیکتر شدن دلها و نظرات و افکار از همه اندیشمندان صاحب نظران دوستان و علاقمندان دعوت به همکاری دارم . ما را در این راه یاری بفرمائید . ==================== ارادتمند شما - رضا بهمنی

 

لينك روزانه
 
دانلود کتابهای شریعتی
پیام مدیریت وبلاگ شماره 15
پیام مدیریت وبلاگ شماره 14
پیام مدیریت وبلاگ شماره 13
پیام مدیریت وبلاگ شماره 12
پیام مدیریت وبلاگ شماره 11
پیام مدیر وبلاگ شماره 10
پیام مدیر وبلاگ شماره 9
پیام مدیر وبلاگ شماره 8
پیام مدیر وبلاگ شماره 7
پیام مدیر وبلاگ شماره 6
پیام مدیر وبلاگ شماره 5
پیام مدیر وبلاگ شماره 4
پیام مدیر وبلاگ شماره 3
پیام مدیر وبلاگ شماره2
پیام مدیر وبلاگ شماره 1
مناجات نامه دکتر علی شریعتی
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون
براي تبادل لينک ابتدا لينک مارو بانام:  کمای فرهنگی-هویتی در جامعه بختیاری   در وبلاگ ياسايتتان قراردهيد
 
كد هاي جاوا
 


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 20
بازدید ماه : 366
بازدید کل : 551496
تعداد مطالب : 225
تعداد نظرات : 176
تعداد آنلاین : 1



 


کمای فرهنگی-هویتی در جامعه بختیاری

  قبل از بحث پیرامون مقوله فرهنگ در جامعه بختیاری و مشکلات فرهنگی وبحران هویتی که گریبان گیر آن شده،لازم است یک تعریف مشخصی از فرهنگ داشته باشیم. یکی از مهم ترین تعاریف از واژه فرهنگ را “گی روشه” استاد دانشگاه مونترال کانادا با استفاده از تعریف محققان دیگر، اینگونه تعریف می کند: « فرهنگ مجموعه بهم پیوسته ای از شیوه های تفکرِ احساس و عمل است که کم و بیش مشخص است و توسط تعداد زیادی از افراد فراگرفته می شود و بین آن ها مشترک است و به دو شیوه عینی و نمادین به کار گرفته می شود تا این اشخاص را به یک جمع خاص و متمایز مبدل سازد».

      فرهنگ صحیح و غنی،شخصیت فردی و اجتماعی بیشتر را شکل می دهد و در سایه روشن هجوم اندیشه ها، رازهای سر به مهر زندگی را برای او فاش می کند.فرهنگ، ماندگارترین وجه زندگی بشر و دژ مستحکم حیات یک ملت و یا قومیت است. امروزه تغییر فرهنگ و زبان گروه های مختلف بیشتر از هرچیزی زاییده دگرگونی های اجتناب ناپذیر فراوانی است که در جهان پیرامونی در حال وقوع است و چه بخواهیم یا نخواهیم بر زندگی فرهنگی،اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی یک ملت و خرده فرهنگ های آن تاثیر می گذارد. با این حال نباید اجازه داد برج و باروی فرهنگ ما به بهانه تغییرات دنیای امروزی به تصرف معیارها و هنجارهای دیگران درآید.

بی شک یکی از غنی ترین و اصیل ترین خرده فرهنگ ها در جامعه و فرهنگ ایرانی که گذشته فرهنگی و هویتی بی بدیل و بی نظیری داشته و دارد،قوم بزرگ بختیاری است.قومی که همیشه به فرهنگ و هویت خویش پایبند بوده و همواره از یک خودآگاهی تاریخی و فرهنگی-هویتی بی نظیری بهره برده است.فرهنگ و هویت خاصی که نمادها، هنجارها، باورها، سنن و آداب و رسوم آن همواره مورد توجه افراد بیرونی بوده و لزوما و منحصرا در قالب فرهنگ ایرانی تجلی و تبلور پیدا کرده است.

    اما متاسفانه این قوم فرهنگ مدار و دارای پیشینه فرهنگی و تاریخی غنی،در سالیان اخیر دچار نوعی بحران هویتی و به نوعی کمای فرهنگی شده که اگر چاره ای برای آن اندیشیده نشود،دچار یک مرگ و استحاله فرهنگی خواهد شد. مسئله ای که عده زیادی به آن اذعان دارند و به کرات گوشزد نموده اند و عده ای شعارزده که یا نمی خواهند این بحران هویتی را باور کنند و یا درکی از آن ندارند،دست به انکار آن میزنند.

     جامعه کنونی بختیاری به همان اندازه که به گذشته خود افتخار می کند، به همان اندازه هم از هویت،فرهنگ و نمادهای خویش دور شده است.به همان اندازه که به علیمردان خان،سردار اسعد و بی بی مریم مفتخر است،به همان اندازه به اندیشه ها و نمادهای آنان پشت می کند و به همان اندازه که به پوشیدن چوقا توسط یک بازیگر زن سینما در جشنواره فیلم فجر افتخار می کند، به همان اندازه هم از پوشیدن لباس آبا و اجدادیش فرار می کند

    اگر  لباس و پوشاک مردمان بختیاری را به عنوان مهمترین نماد فرهنگی و هویتی آن ها در نظر بگیریم متوجه می شویم که از این نماد اصیل فقط اسم آن باقی مانده است و سراغ آن را باید در لابلای شعارهای بدون عمل جامعه بختیاری و عکس های قاب گرفته بر دیوار جستجو کرد. باید گفت پوشاک و لباس ، بارزترین نماد فرهنگی ، مهمترین و مشخص ترین مظهر قومی و سریع الانتقال ترین نشانه فرهنگی است که به سرعت تحت تأثیر پدیده های فرهنگ پذیری در میان جوامع گوناگون انسانی قرار می گیرد. وقتی یک خارجی و غریبه وارد محیطی می شود، نخستین علامتی که او را می شناساند همان لباس اوست، گویی انسان ها با لباس خود با یکدیگر سخن می گویند و هرکس به زبان لباس خویش خود را معرفی می کند که من کیستم، از کجا آمده ام  و به چه دنیا و فرهنگی تعلق دارم؟

اما متاسفانه خیل عظیمی از مردان جامعه بختیاری یا به دلیل خودکم بینی هویتی،یا به دلیل خودباختگی هویتی،یا به دلیل از خودبیگانگی فرهنگی و یا به بهانه همانندسازی خود با دیگران در دنیای مدرن از این لباس،نماد و فرهنگ غنی خود فاصله گرفته اند و صرفا به گذشته خویش که هیچ نقشی در آن نداشته اند مفتخر هستند، بدون اینکه گامی در جهت احیا و تقویت فرهنگی قوم خود بردارد. به طور مثال اخیرا در شهرستان لالی یکی از معلمین عزیز اقدام به پوشیدن لباس محلی در کلاس درس نموده اما متاسفانه عده ای که ادعای بختیاری بودن و افتخار به فرهنگ بختیاری را دارند نه تنها از اقدام این معلم با فرهنگ و با هویت استقبال نکرده،بلکه ایشان را مورد تمسخر قرار دادند.بزرگترین مصیبتی که یک ملت و یا قومیت می تواند گرفتار آن شود دور شدن از اصل خویش و خودباختگی هویتی و فرهنگی به جای خودآگاهی است.مردمی که از عمل دور شوند و به شعار روی آورند و شعار زده شوند،مسلما در جامعه امروزی حرفی برای گفتن نخواهند داشت.باید پذیرفت که جامعه امروز بختیاری غیر از شعارهای تکراری و آرمان گرایانه چیزی برای عرضه در جامعه ایرانی ندارد،چرا که از خویشتن خویش،از فرهنگ و هویت خویش و از نمادهای خویش دور شده و فقط نام و نشان هویت و فرهنگ بختیاری را به یدک می کشد.

از این گذشته،عمق فاجعه فرهنگی و بحران هویتی در جامعه بختیاری را  می توان در جک ها و پیامک های توهین آمیزی که در بین خودِ مردم بختیاری رواج پیدا کرده مشاهده کرد. مسلما در صندوق ورودی و خروجی تلفن های همراه خیلی از افرادی که ادعای بختیاری بودن و افتخار به فرهنگ بختیاری را فریاد میزنند از این جک ها و پیامک ها به وفور می توان مشاهده کرد.

      متاسفانه این پیامک ها نه تنها در جامعه بختیاری بلکه در میان دیگر اقوام ایرانی رواج یافته و به وسیله ای برای سرگرمی، تفریح، شوخی و خنده اشخاص در مجالس ، محل کسب و کار و حتی مکان های عمومی تبدیل شده است. آنچه این پیامک ها به نمایش می گذارد ، ارائه تصویری ناخوشایند از اقوام ایرانی است. تعدد و فراوانی آنها نیز بر اساس قاعده «تاثیر تکرار» به ذهن خواننده پیامک القاء می کند که عقل گریزی و بی منطق بودن ،سادگی، حماقت،قانون گریزی و قانون شکنی،جهل و بیسوادی، بی دینی و بی مبالاتی، لودگی ،کثیف بودن و عدم رعایت بهداشت، ویژگی بارز ترک ها ، لرها و عرب هاست و به همین آسانی اقوام شرافتمند ایرانی در معرض انواع تهمت ها و ناسزاها قرار می گیرند. متاسفانه تعداد و حجم این پیامک ها به اندازه ای فراوان شده که کلمه لر ،ترک و… با خنده و جوک قرین شده است و با شنیدن نام لر ، ترک ، عرب و… این پیامک ها در ذهن آدمی مجسم می گردد و خنده بر لبان مبارک عده ای نقش می بندد، بدون اینکه به انسانیت و احترام به انسان ها توجهی کنند.

مصیبت بارتر اینکه، بدون اینکه در مفهوم این پیامکها اندیشه و تامل کنیم،در اکثر مواقع خودمان در رواج و گسترش آنها سهیم می شویم و این تصویر لودگی، ناخوشایند و زشت  را برجسته تر و بزرگ تر به نمایش می گذاریم.این اقدامات ناشایست نه تنها هویت فرهنگی جامعه بختیاری که حاوی ارزشها و نقاط مثبت  بسیاری است را تهدید و تخریب کرده و می کند بلکه تصویری از لربودن و بختیاری بودن ما در جامعه ایرانی نشان می دهد که حاصل اش این می شود که ما از پوشیدن لباس خودمان در مکان های عمومی خارج از جامعه بختیاری خجالت میکشیم و حتی خودمان نیز در اکثر مواقع کسانی را که هنوز احساس تعلق و تعهد نسبت به این لباس دارند و از آن استفاده می کنند را به باد تمسخر می گیریم و آن ها را متهم به لر بودن و بختیاری بودنی میکنیم که عده زیادی فقط به گذشته آن افتخار میکنند!!!

در پایان باید گفت تنها راه خارج شدن از این کما و بحران هویتی-فرهنگی در جامعه بختیاری،آسیب شناسی درست و دقیق از شرایط فرهنگی حاکم بر آن،دور شدن از نگاه آرمان گرایانه و شعاری و اتخاذ یک استراتژی و نقشه راه با استفاده از همه ظرفیت ها علمی،اجتماعی و فرهنگی-هویتی است.عده ای باید بدانند که با نادیده گرفتن واقعیت و سرپوش نهادن بر این بحران هویتی و صرفا افتخار به گذشته، فرهنگ این قوم اصیل رو به قهقرا خواهد رفت. چالش هایی که رویاروی نسل امروز در جامعه بختیاری است، با تن پوشی از قالب های نو شونده همراه هستند. شرط نخست احیا و تقویت فرهنگ خویش، ایجاد جاذبه در میراث بر جای مانده، تعمیق آگاهی های جوان درباره پیشینه ، تاریخ، فرهنگ و اعتقاد اوست. جوان جامعه ما به دلیل فقر و فقدان آگاهی از دیروز خویش در مقابل دنیای مدرن و پست مدرن امروز، خود را گم کرده است. صِرف سخن پردازی که «ما پیشینه ای افتخارآمیز داریم» بی آن که به نو نمایی و بازیابی و بازسازی بنیادهای معرفتی گذشته مان همت کنیم، ما را به جایی نخواهد رساند و این بر عهده پژوهشگران،نخبگان و دانشوران روشن بین و آینده نگر جامعه بختیاری است تا با تکیه بر عقبه تاریخی و افتخارآمیز گذشته، شعار «ریشه در دیروز، رو به فردا» را با قالب های پایدار و جاودانه جامه عمل بپوشانند.

مصطفی نجفی

کارشناس ارشد روابط بین الملل و پژوهشگر فرهنگی جامعه بختیاری



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






|

نوشته شده در یک شنبه 21 ارديبهشت 1393برچسب:,

توسط رضا بهمنی | لينك ثابت |


موضوعات
 » حرف های بزرگان
» درباره روستاهای گلبهار
» شعر - پیامک
» شعر های بختیاری
» شعر سایر
» پیامک های بختیاری
» پیامک سایر
» حکایات روایات و ضرب المثلها
» جملات زیبا و آموزنده ، نکات جالب
» درباره بختیاری ها
» عکس
» عکسهای بختیاری
» عکسهای روستای گلبهار بهمنی علیا
» تبلیغات ، سرگرمی ، طنز
» شخصی (مدیر وبلاگ)
» گفتمان مدیر وبلاگ
» دانستنی ها
» تبریک - تسلیت
 

لينك دوستان
 » مجالگاه منجزی » هیجار بختیاری -محمد رسول سعدی جلیلوند » کوهستان سرد الیگودرز » شعر و ادب -امیدعلی اسکندرپور » آموزش خانواده‘ مهارتهای زندگی‘ وغیره » حسن سلمانی » کر بختیاری - دزفول 11 » مسلم مومبینی (بنیانا) » دل گرفته ها با امیر » شرکت تعاونی عسل بساک » دانلود/جک/اس ام اس/عکس/تیکه » خواستی بیا تو » آیاپیر (خرم سعیدی) » طایفه بَزّی - وحید » احسان پرنیان » مندیر » مالکنون (زهره اسدی شیخ رباط) » شرکت جاوید دشت ایرانیان » وبلاگ اختصاصی پوراندخت زلقی » روستای قل رومزی - جناب عبداله زاده » کیانی قلعه سردی - شاعربختیاری » سیری در فرهنگ بختیاری - امید » فال حافظ - سایت پیچک » وصفنارد قدیم - مجتبی فروزان » عبدالرضا شهبازی - شاعر » عزت اله بهمنی - شاعر » افسانه بهمنی - شاعر » محمد حمیدی - شاعر » روستای باجگیران - احمد صالح زاده » محمد ایسوند نبوتی » بنه وار - رهدار » فرهنگستان بختیاری » دنیای کوچک من - مژگان » علی چکانی (طایفه چکانی چهارلنگ) » عبدالحسین رحیمی - آبشارشوی » آژانس خبری بختیاری » سایت روستاهای ایران (عسگری) » سایت میوند - دکتر فریدون امیدی » صادق صادقی - طایفه بساک » شیمبار - خانم عزیزی (مژده) » شمیم (شاهپورآباد) - محمودی » شول آبادالیگودرز - امید » طایفه آسترکی - عبدالهی » گروه سرگرمی روزنه » درج آگهی رایگان » the best site of music » نقاب - (سهیلا بیگلرخانی) » وبلاگ شخصی حسین چراغی » برد شیر (علیداد) » تاریخ و فرهنگ بختیاری(پوراندوخت) » سرود بخت یاری(بهمن کیهان بختیار) » اصالت بختیاری(ابوذر رحیمی) » سایت شخصی دکتر محسن رضائی » آژانس خبری بختیاری » وبلاگ خانم چراغی (شاعر) » مجتبی صفری - هیودی » شرکت مهدآوران (برادران مهدور - اصفهان) » کیت اگزوز » زنون قوی » چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گلبهار بهمنی علیا و آدرس bahmani.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





»فال حافظ

»جوک و اس ام اس

»قالب های نازترین

»زیباترین سایت ایرانی

»جدید ترین سایت عکس

»نازترین عکسهای ایرانی

 

آرشيو
 

مهر 1396
بهمن 1394
خرداد 1394
مهر 1393
شهريور 1393
مرداد 1393
خرداد 1393
ارديبهشت 1393
بهمن 1392
شهريور 1392
تير 1392
خرداد 1392
ارديبهشت 1392
فروردين 1392
اسفند 1391
بهمن 1391
دی 1391
آذر 1391
آبان 1391
مهر 1391
شهريور 1391
مرداد 1391
تير 1391
خرداد 1391
ارديبهشت 1391
فروردين 1391
اسفند 1390
بهمن 1390
دی 1390
آذر 1390
آبان 1390
مهر 1390
شهريور 1390

 

نويسنده
 
نویسندگان
 
طراح قالب
  
(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');